Cissi. Jakobstad. Positiv. Glad. Envis. Lojal. Lat. Ivrig. Betraktande. Reflekterande.

tisdag 30 oktober 2012

Just då man tycker att man har koll på läget ändrar det

De senaste veckorna har jag tyckt att jag har vetat vad som är på gång här hemma och med gullegrynet. Vi hade rutiner som jag förstod och saker hände ungefär samma tidpunkt alla dagar. Sovandet fungerade också helt ok. Jag hade koll på läget.
Tills i förrgår. Ungefär (nåja, det började väl gå åt "fel" håll i fredags ungefär).

Inte bara att vi återgick till vintertid, utan lillkillens inre klocka ändrade också flera timmar.
På senaste tid har han sovit ungefär 2-3timmar totalt under dagen, delat på två sovturer. Igår sov han 4,5 timmar på två sovturer. Sonen brukar få lunch kring 11/11.30. Igår blev lunchen vid 12.30, p.g.a. dagssovandet. Av samma orsak fick han middag kl 18 istället för kl 17. Vanligtvis har han somnat mellan 19.20 och 19.45.  Igår var klockan 20.45 innan han somnade.

Jag hade även vant mig vid att lillen vaknade max en gång/natt. Inatt var han vaken minst tio gånger, sov oroligt och bökade på i sängen däremellan. Den senaste tiden har gullet vaknat mellan 6.45 och 7.20. Imorse var han visserligen vaken ungefär sju gånger mellan klockan 5 och 6.30. Men somnade därefter och sov till 9.

Så, idag har jag försökt ställa tillbaka hans inre klocka. Han har bara fått sova en gång på dagen (han sov en timme) och fick därför ta natten redan kl 19.

I likhet med många andra föräldrar som står inför oförklarliga fenomen, så tror jag att det till stor del beror på att han har nya tänder på kommande.

2 kommentarer:

  1. Ojdå, vintertiden ställer till det...hoppas natten blir bättre nu, för er alla.Svårt att få ändrat hans tider, kanske lite värk i kroppen han rörs ju mycket, kryper,står,håller i sig...upptäcker allt runtomkring...
    kram från mommo

    SvaraRadera